Luftslottet som sprängdes

20:40 tisdag 5 november 2019

Då var det dags för det sista inlägget för denna gång i kursen strategisk kommunikation C1. Det har varit spännande att skriva inläggen, och jag visste rätt snabbt vad mitt sista inlägg skulle handla om, nämligen Isabella Löwengrip. Jag har följt henne under flera års tid, både blogg och sociala medier. Jag har inspirerats av hennes resa från att ha varit en ung tjej, ”Blondinbella”, till att bli utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna. Jag tänkte med utgångspunkt i Isabella, väva in några tidigare ämnen inom PR som behandlats i denna blogg.

Isabella Löwengrip. Foto: Svensk Dam.

Isabella Löwengrip’s karriär startade redan som 14 åring då hon bedrev en blogg under namnet ”Blondinbella”. År 2010 fick hon pris för ”Årets Affärsnätverkare” tilldelat av Business Network International (Saldert, 2018). Hon har grundat flertalet bolag, bland annat Löwengrip Care and Color (LCC), Flattered och Löwengrip Invest. Isabella Löwengrip blev under 2018 utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna, och många har nog (precis som mig), haft den uppfattningen att hon är en framgångsrik entreprenör (Ibid). Det är nog heller inte konstigt att man haft den uppfattningen när hon köpt ett hus för närmare 30 miljoner, haft ett team hemma med både kockar och stylister – samtidigt som hon åker privatjet mellan olika platser och bär klänningar för tusentals kronor. Det är för bra för att vara sant, och kanske det också varit precis det?

I en granskning av Bloggbevakning.se framkommer det att Isabella Löwengrip ljuger om kanalernas räckvidd (Albinsson, 2018). Enligt Isabella har hennes kanaler tillsammans 1,5 miljoner unika visningar, men den faktiska siffran visar endast på 260 000 unika besökare (Ibid). Hon hävdar alltså att hennes kanaler har 1,25 miljoner fler visningar. Expressen släppte nyligen en granskning som tyder på samma sak, och hon anklagas återigen för uppblåsta siffror (Rågsjö Thorell, 2019). Denna studie grundas på ett 40-tal intervjuer med både privatpersoner och företag, som har god insyn i hennes liv. Granskningen tyder på att Isabella har en tredjedels besökare mot för vad hon själv hävdar. Det framkommer också att annonsörer är missnöjda, bland annat skönhetsbolaget Lyko. Vidare framgår det att Isabella marknadsfört konkurrerande verksamhet, som direkt påverkat ett bolags aktiekurs med 20% (Ibid). Dessa falska siffror skadar direkt hennes rykte och anseende, detta genom att samarbetspartners och följare inte delar samma uppfattning som Isabella (Coombs & Holladay 2010:167f). När åsikter och beteenden inte stämmer överens mellan organisation och kund, talar man om negativt anseende (Coombs & Holladay, 2010:175). Konsekvenser av detta kan bland att resultera i att intressenter tar avstånd och visar missnöje (Ibid). Detta har Isabella Löwengrip nu fått uppleva vilket bekräftas längre ned i detta inlägg.

Isabella har varit öppen med hennes strategier om hur hon agerar för att få uppmärksamhet i media (Hartelius, 2019). En fråga hon och hennes medarbetare brukar ställa sig är ”vilken reaktion vill vi ha denna vecka?”. Isabella anser att hon vet precis hur hon ska göra för att använda journalisterna genom att skapa händelser att skriva om som sedan följs upp, vilket är gratis PR (Ibid). Isabella anser att PR kan liknas med släggkastning, där man försöker träffa stort antal människor och därigenom få uppmärksamhet, vilket bäddar för ett bra tillfälle att till exempel presentera ett nytt bolag (Hartelius, 2019). Tidigare har Isabella kommit med uttalanden om invandring och feminism, och nu senast har miljöfrågan varit på tapeten. Isabella verkar använda strategin ”All PR är bra PR”, och likaväl som PR kan bilda relationer med följare, kan det också skapa splittring och konflikter (Coombs, J.Holladay, 2010:308). Jag kan delvis förstå hennes strategi om att väcka debatt och ”skapa liv”, men den största förloraren i detta är hon själv. Det finns givetvis fördelar med PR, men det finns också nackdelar (Coombs, J.Holladay, 2010:310). För att PR enligt min mening ska vara gynnsamt, måste fördelarna överväga nackdelarna vilket det inte gör i Isabelles fall. Det skadar direkt både henne och hennes varumärken.


Foto: Isabella Löwengrip.

På tal om miljöfrågan. Isabella lanserade en ny satsning om att få fler människor att flyga privatjet (Brännström, 2019). Hon hävdar att miljöfrågan är väldigt svensk, och inte alls särskilt global. Tidigare har hon bett klimataktivisten Greta Thunberg om hjälp i arbetet med att företagen ska bli mer miljömedvetna, vilket minst sagt är aningen motsägelsefullt i min mening. Den nya internationella byrån ska hjälpa bolag att kommunicera med generationen som flyger (Ibid). Isabella anser att marknaden för privatflyg har stor potential genom att man ser en ökning och privata flygresor till billigare pris, och att hon inom detta område har mycket att tillföra (Ibid). Marknadsföring i realtid innebär att man drar nytta av aktuella trender och händelser för att själv ges uppmärksamhet (Kallier, 2017:126f), och det kan man på sätt och vis säga att Isabella gjort i denna fråga – men i helt fel syfte. Isabella skulle behövt en lektion i CSR. CSR handlar om att ta samhällsansvar, och kärnan i arbetet är att förvalta relationer mellan organisationen och samhället (Coombs & Holladay 2010:261f). Det är idag mycket viktigt för företag att uppfattas som ansvarsfulla företag (Uzunoğlu, Türkel, Yaman Akyar 2017, 989-990), och denna satsning som Isabella väljer att göra i samband med den rådande klimatkrisen känns som allt annat än att ta samhällsansvar. Det känns snarare som ett hån, mot alla som driver och är engagerad i denna miljöfråga som skakar hela världen för tillfället.

Den 24 juni, säger Isabella hej då till Sverige i ”Sommarpratet” på P1. Hon ska nu lämna Sverige för att etablera kontor i USA, vilket är ett led i satsningen mot att bli världens mäktigaste kvinna (Sveriges Radio, 2019). Detta kommer dock att få en radikal ändring. Isabella publicerar den 1 oktober ”Mitt modigaste inlägg någonsin”. Där berättar hon att inget har gått som planerat, och radar samtidigt upp misslyckande efter misslyckande (Isabella Löwengrip, 2019). Vidare skriver Isabella att hon känt att hon måste visa upp sin framgång för att vara en förebild, men menar på att hon nu också måste visa baksidan.

”Det är inte enkelt att driva bolag när man har så många som följer en och en stor skara som bara väntar på att jag ska misslyckas”.
(Isabella Löwengrip, 2019)

Vidare hävdar hon att detta är den tuffaste perioden någonsin i hennes yrkeskarriär. Som hon själv uttrycker det: inget har gått som förväntat. Hon skriver att hon vill sänka garden och gå tillbaka till ”den gamla Isabella”, som berättar om livet i stort och smått (Ibid). Inlägget avrundas med att titeln om att bli världens mäktigaste kvinna, känns mycket långt bort (Ibid). Det framgår tydligt att Isabella Löwengrip nu befinner sig i en mycket omfattande kris, med en stor del av Sveriges befolkning som publik.

I artikeln ”Isabella Löwengrip om krisen – tvingas säga upp personal” (2019), framkommer det att Löwengrip Beauty har halverat försäljningen och att bolaget riskerat konkurs. Denna kris har hittills bland annat resulterat i inställda USA planer, försäljning av 30 miljoners villan och uppsägningar av hälften ur personalstyrkan (Ekström, 2019). Mer är nog också att vänta. Isabella menar att förfrågningar om samarbeten tvärt försvunnit i samband med Expressens granskning av hennes besöksstatistik (Ibid), något som hon i tidigare granskningar verkar ha klarat sig lindrigt undan. Kanske är också denna kris en samlad konsekvens Isabella slutligen får ta, efter diverse statistikbluffar, privatjet satsningar och vågade PR strategier?

Förtroendet är förbrukat. Luftslottet har sprängts.

 

Referenser

Albinsson, Mathilde. 2018. Isabella Löwengrip anklagas för statistikbluff: ”Gör mig jätteledsen”. Aftonbladet. 27 april.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XwBXpW/isabella-lowengrip-anklagas-for-statistikbluff-gor-mig-jatteledsen (Hämtad 2019-11-05)

Brännström, Linus. 2019. Isabella Löwengrips plan – ska få fler att flyga privatjet. Expressen. 28 maj.
https://www.expressen.se/noje/isabella-lowengrips-plan-ska-fa-fler-att-flyga-privatjet/ (Hämtad 2019-11-05)

Coombs, W. Timothy & Holladay, Sherry J. (2010). PR strategy and application: managing influence. Chichester, U.K.: Wiley-Blackwell

Ekström, Johanna. 2019. Isabella Löwengrip om krisen – tvingas säga upp personal. Breakit. 5 november.
https://www.breakit.se/artikel/22485/isabella-lowengrip-talar-ut-om-krisen-varit-extremt-radd (Hämtad 2019-11-05)

Hartelius, Alex. 2019. Isabella Löwengrips utspel – för att få synas i media. Aftonbladet. 4 augusti.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/zGkJB9/isabella-lowengrips-utspel–for-att-fa-synas-i-media (Hämtad 2019-11-05)

Isabella Löwengrip. Mitt modigaste inlägg någonsin
https://www.isabellalowengrip.se/2019/10/01/mitt-modigaste-inlagg-nagonsin/ (Hämtad 2019-11-05)

Kallier, Safura M. 2017. The influence of real-time marketing campaigns of retailers on consumer purchase behavior. Econjournals. Vol 7. Nr. 3. 126-133.

Rågsjö Thorell, Andreas. 2019. Löwengrip anklagas för uppblåsta siffror – igen. Resumé. 26 september.
https://www.resume.se/kommunikation/medieval/lowengrip-anklagas-for-uppblasta-siffror-igen/ (Hämtad 2019-11-05)

Saldert, Johanna. 2018. De är Sveriges mäktigaste kvinnor 2018. Dagens Industri. 2018.
https://www.di.se/nyheter/de-ar-sveriges-maktigaste-kvinnor-2018/ (Hämtad 2019-11-05)

Sveriges Radio, 2019. Isabella Löwengrip.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319464?programid=2071 (Hämtad 2019-11-05)

Uzunoğlu, Ebru, Türkel, Selin & Yaman Akyar, Burcu (2017). Engaging consumers through corporate social responsibility messages on social media: An experimental study. Elsevier. 43(5), pp.989-997 https://www-sciencedirect-com.proxybib.miun.se/science/article/pii/S0363811116303836?via%3Dihub

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply