Rykte & anseende – A & O?

14:35 tisdag 29 oktober 2019

Reputation management har tidigare hamnat i periferin, men som på senare tid snabbt blivit en central del i public relations. Detta utifrån forskning om vilka positiva fördelar ett gott rykte och anseende kan tillföra organisationen. Anseende kan förklaras genom hur företagets intressenter och omvärld uppfattar organisationen, vilket innebär att intressenter sitter i en viss maktposition genom att kunna påverka hur företag agerar och uppfattas (Coombs & Holladay 2010:167f).

Positiva fördelar med ett gott anseende kan bland annat vara att kunder blir mer villiga till att konsumera en vara eller tjänst, bidra till förhöjd motivation hos medarbetare, positiv publicitet i media samt positiva effekter finansiellt (Coombs och Holladay 2010:170). Med detta sagt så finns det flertalet fördelar för en organisation att bygga och underhålla ett gott rykte och anseende. Ett negativt anseende kan istället skapa motsatta effekter, och om inte konsumenterna delar företagets värderingar, åsikter och övriga beteenden kommer det att påverka företaget i allra högsta grad. Detta kan yttra sig genom att kunder tar avstånd och visar missnöje mot företaget, något som också kan komma att sprida sig lavinartat i sociala medier. Det är därför avgörande att organisationens identitet stämmer överens med omgivningens värderingar (Coombs & Holladay, 2010:175). 

I artikeln “Svenska företag brister i kunskapen om anseende” (2019) framkommer det att forskning visar på tio faktorer som är av vikt för ett företags anseende vilka är; etik, arbetsmiljö, ekonomi, ledarskap, vision, miljö- och samhällsansvar, kundfokus, kvalitet, pålitlighet och känsla. Det är inom dessa kategorier som ett anseende antingen byggs, eller raseras. Vidare nämns IKEA, Volvo och ICA som starka varumärken, medan Danske Bank och Swedbank placerar sig i slutet av listan (Resumé, 2019). 

Foto: Espresso House.

Ett företag som de senaste veckorna fått sig en ordentlig törn är Espresso House som just nu är den mest omnämnda cafékedjan av influencers, men inte för deras kaffe utan för kackerlacksinvasion (Nilsson, 2019). Detta har fått ett rejält scoop och det finns mycket som har kommit upp till ytan i samband med detta. Bland annat har skadedjursanerare skjutit råttor med gevär inne på restaurangen för att nästkommande dag öppna som vanligt. Samtidigt svarar Sverigechefen Stina Möller att hygien och livsmedelshantering är områden som prioriteras (Tronarp, 2019). Dessutom vittnar medarbetare om att Espresso House hotar anställda att betala böter på 12 500 kr till Skatteverket om dem skulle missa att fråga en kund om kvitto eller glömt att logga in sig i personalsystemet (Larsson, 2019). 

De faktorer som tidigare nämnts som framgångsfaktorer i att bygga ett gott anseende, är flera punkter Espresso House misslyckats med vilket påverkar företaget i flera avseenden (Coombs & Holladay, 2010:175). Att Sverigechefen hävdar att hygien och livsmedelshantering är prioriterade områden, är en klen tröst och inget som får mig att ändra min redan förändrade bild. Jag var påväg in på Espresso House tidigare i veckan, men i samma sekund som jag skulle öppna dörren fick jag en tankeställare att ”hit kan jag ju inte gå”. Detta baserat på all information jag läst och hört om företaget. Espresso House’s identitet stämmer inte länge överens med mina värderingar (Coombs & Holladay, 2010:175). Från att ha varit ett stort fan, väljer jag nu andra caféer. Och jag är rätt övertygad om att det är fler, som gör precis samma sak. Det återstår att se om Espresso House lyckas bygga upp mitt förtroende igen.

 

Referenser

Coombs, Timothy.W & Holladay, Sherry.J. (2010). PR Strategy and Application – Managing influence. Chichester, U.K.: Wiley-Blackwell

Larsson, Ebba. 2019. Espresso House hotar anställda betala böter. Expressen. 2 oktober.
https://www.expressen.se/dinapengar/espresso-house-hotar-anstallda-betala-boter/ (Hämtad 2019-10-29)

Nilsson, Thomas. 2019. Kackerlackinvasion gjorde Espresso House till mest omnämnda cafékedjan. Resumé. 2 september.
https://www.resume.se/alla-nyheter/nyheter/kackerlacksinvasion-gjorde-espresso-house-till-mest-omnamnda-cafekedjan/ (Hämtad 2019-10-29)

Resumé, 2019. Svenska företag brister i kunskapen om anseende
https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/svenska-foretag-brister-i-kunskapen-om-anseende/ (Hämtad 2019-10-29)

Tronarp, Gustaf. 2019. Sköt råttor med gevär inne på Espresso House. Aftonbladet. 5 oktober.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qGomV/skot-rattor-med-gevar-inne-pa-espresso-house (Hämtad 2019-10-29)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply