Vardag

Influencers eller inte?

17:28 onsdag 23 oktober 2019

Vad är en influencer? Enligt Glucksman (2017:77) handlar det om processen där man identifierar, engagerar och supportar individer som för dialog med varumärket och dess kunder. Denna form av marknadsföring har blivit central i sociala medier, vilket har skapat möjligheter för företag att nå ut till konsumenter via fler plattformar (ibid). Syftet är att kunder ska bli mer villiga till att konsumera en viss produkt eller tjänst, när en känd profil syns i sammanhanget (ibid). Influencers uppfattas också i många fall som mer trovärdiga än traditionell reklam, detta genom att reklamen vävs in i ett vardagligt sammanhang (De Veirman, Cauberghe & Hudders 2017:798). Detta i kombination med att följarna ser upp till influencern och vill bära samma produkter, gör att kunden blir villig till att köpa produkten vilket bidrar till ökad försäljning (Sharma 2016:47). 

Jag följer många influencers, främst på Instagram och YouTube. Margaux Dietz, Helen Torsgården och Kenza Zouiten är tre influencers jag följer aktivt. Jag vågar därför påstå att jag har relativt god koll på hur influencer marketing fungerar och hur det yttrar sig. Influencers visar i tid och otid upp produkter i deras kanaler, viss reklam är enklare att urskilja medan annan reklam kan vara mer dold. Det kan vara alltifrån mobilskal från Ideal of Sweden till Twistshake produkter för bebisar. Ibland kan en robotdammsugare dyka upp. Det är allt möjligt. Det är heller inte helt ovanligt att samtliga produkter dyker upp hos samtliga influencers under samma tidpunkt. Vissa kampanjer och produkter är således väldigt svåra att missa. Effektivt? Svar: ja. Tröttsamt? Svar: ja. 

Denna klocka från Daniel Wellington, har nog ingen som använder sociala medier kunna missat. Har man missat den har man gjort det bra. Jag är trött på att se denna klocka, överallt. Denna massiva marknadsföring ger motsatt effekt på mig. Att alla influencers promotar denna, gör att jag också tappar förtroende för influencersen vilket jag tror grundar sig i att det är ren och skär reklam oavsett hur många gånger de hävdar att klockan är deras favorit. Detta påverkar dock mest mig som person genom att jag inte känner mig manad till att införskaffa klockan. Men, vissa samarbeten kan också direkt skada influencern och dess förtroende i större utsträckning. Den senaste influencern som varit i blåsväder är Kenza Zouiten genom hennes samarbete med Visit Dubai i form av en lyxsemester som media nämnt det (Oxblod, 2019). Här nedan är en bild från Kenza’s Instagram där Amnesty Norge har riktat skarp kritik mot hennes agerande och hon har även fått flera rubriker i tidningarna. Kommer detta att påverka följarnas förtroende och framtida samarbetspartners till Kenza? Högst troligt, ja.

I artikeln ”Skrämmande lågt förtroende för influencers” (2019) skriven av Mandy Ericsson, framgår det att majoriteten av alla internet användare har lågt förtroende för influencers. I vanliga fall har en användare 8% förtroende för det som personen läser på Instagram och Facebook, men är avsändaren en influencer sjunker förtroendet till 4%. Vad är då min uppfattning om marknadsföring via influencers? Jo, majoriteten klickar jag för det mesta förbi, medan några kan locka mig till att faktiskt köpa produkten. Detta händer dock inte alltför ofta, snarare väldigt sällan. Att samma produkter dyker upp hos majoriteten av influencers får mig också att reagera och svikta i förtroende, det kan inte vara ett sammanträffande att vissa influencers börjar använda och rent utav älska vissa produkter från en dag till en annan, eller hur?

 

Referenser 

De Veirman, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36:5, 798-828, DOI: 10.1080/02650487.2017.1348035

Ericsson, Mandy. 2019. Skrämmande lågt förtroende för influencers
https://www.dagensanalys.se/2019/05/skrammande-lagt-fortroende-for-influencers/ (Hämtad 2019-10-23)

Glucksman, Morgan. 2017. The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink. The Elon Journal. 77-87.

Oxblod, Aino. 2019. Kritiken mot Kenza – för lyxsemestern utomlands. Expressen. 28 oktober.
https://www.expressen.se/noje/kritiken-mot-kenza-for-lyxsemestern-utomlands/ (Hämtad 2019-10-23)

Sharma, S. (2016). Beauty under the influnce – Why trust is at the center of the industry’s influencer marketing revolution. Allured Business Media. Vol 184, No 7. S.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply